Algoritmer – hvad er de, og hvordan former de sociale medieplatforme

I dagens teknologiverden er begrebet ”algoritmer” blevet en del af vores hverdag. Fra at anbefale os film på streamingtjenester til at forme indholdet på vores sociale mediefeeds, spiller algoritmer en afgørende rolle. Men hvad er algoritmer egentlig, og hvordan påvirker de vores oplevelser på Facebook, Instagram og LinkedIn. Vi dykker ned og udforsker, hvordan algoritmer fungerer og hvordan de påvirker vores digitale interaktioner.

Algoritmer går tilbage til antikken, hvor matematikere som Euclid brugte dem til at løse komplekse problemer. I dagens digitale tidsalder er de blevet uundværlige værktøjer for at drive den teknologiske innovation.

Hvad er en algoritme?

En algoritme er en række instruktioner designet til at udføre en bestemt opgave. Det er som en opskrift i madlavning – et trin-for-trin guide til at opnå et bestemt resultat.

Facebook:

Facebooks algoritme er en baggrundsmekanisme, der kigger på hvilket indhold, der vises i brugerens feed på platformen. Den er designet til at tilpasse hver brugeres indhold efter præferencer og interesser med det formål at skabe en mere engagerede brugeroplevelse.

  1. Interaktioner: Der bliver prioriteret indhold som brugeren interagerer mest med, herunder likes, delinger, kommentarer og klik. Indlæg der skaber højere engagement, har en større sandsynlighed for at blive vist.

  2. Forbindelser: Algoritmen prioriterer også indlæg fra venner, familier og grupper, algoritmen formoder at det har en større interesse for brugeren.

  3. Typer af indhold: De forskellige typer af indhold, som billeder, videoer, links og tekstindlæg bliver alle vurderet forskelligt af algoritmen. Indlæg der allerede har en høj grad af engagement, så som mange likes eller kommentarer, bliver ofte opfattet som værdifulde og får derfor højere synlighed.

Instagram:

Instagram bruger en række forskellige algoritmer, der hver har sit eget formål. Hver del af appen har sin helt egen algoritme, der er skræddersyet til hvordan folk bruger den. Her er de 3 største faktorer, der kan have en indflydelse på rangeringen af dit indhold i Instagram feedet.

  1. Interesse og engagement: Opslag du kan have liket, delt, kommenteret eller gemt, hjælper algoritmen til at forstå hvad brugeren kan være interesseret i. Herfra vurderer algoritmen, hvad du sandsynligvis vil komme til at interagere med fremadrettet.

  2. Forbindelser: Brugerens interaktioner med profiler, påvirker hvor ofte der bliver set indhold fra disse profiler i deres feed. Det viser også algoritmen, hvilke personer der interesserer dig mest.
    Det er også konti, der oftest rangerer højest i dit feed.

  3. Tidspunkt: Nyere indlæg har højere sandsynlighed for at blive vist først. Algoritmen vil gerne eksponere dig for det, der er mest relevant og derfor forsøger den at vise det nyeste og mest relevant for dit feed.

LinkedIn:

LinkedIn algoritme fokuserer på at levere relevant og professionelt indhold til brugeren i deres feed. Algoritmen vurderer også dine forbindelser, brancheinteresser og engagement for at styrke deres professionelle netværk og viden.

  1. Netværk: Indhold der deles af folk, du er forbundet med prioriteres, da det formodes at være relevant for din interesse, engagements som likes, kommentarer og delinger spiller også en rolle. Jo mere aktivt dit netværk engagerer sig med indhold, jo større er chancen for at blive vist bredere.

  2. Type og kvalitet: LinkedIns algoritme evaluerer indholdstyper på baggrund af brugerens præferencer. Det kan både være artikler, billeder, videoer, links og hashtags. Derudover prioriterer algoritmen indhold af høj kvalitet, der er professionelt, informativt og relevant.

  3. Tekster: Både korte og lange indlæg kan have en succes på algoritmen. Her handler det mere om tekstens relevans for dit netværk. Brug af hashtags kan øge synligheden af indholdet til de emner brugeren er interesseret i.

  4. Tidspunkter: Tidspunktet du deler dit indhold, spiller en rolle i algoritmen. Indhold der deles på tidspunkter hvor, dit netværk er mest aktivt, har større sandsynlighed for at blive set.

Relaterede indlæg

Optimering af Google Ads: 10 Tips til at Forbedre din Kampagne

Hvis du ønsker at nå ud til din målgruppe på nettet og øge din online tilstedeværelse, er Google […]

Trends inden for Annoncering: Hvad kan vi Forvente i Fremtiden?

I en verden, hvor teknologien konstant udvikler sig, og forbrugernes adfærd ændrer sig i en rasende fart, har […]

Vi er jeres
digitale partner

+45 70 27 43 00
kontakt@hojvig.dk

Højvig Group A/S
Tåstrupvej 6
4300 Holbæk

CVR: 25642228

©
2024
Højvig Group A/S | Webbureau Holbæk | Woocommerce bureau | Wordpress bureau |
Handelsbetingelser