Vi lever i en visuel verden, hvor øjet opfanger mere, end vi måske er klar over. Din målgruppe og kunder er de første der møder din identitet, og den bliver bedømt på et splitsekund. Din visuelle identitet er ikke kun et logo eller en farvepalet, det er også hjertet af en virksomheds personlighed og genkendelighed udadtil. I dette blogindlæg går vi i dybden med, hvad visuel identitet egentlig er, hvordan du kan drage fordele af dens potentiale og hvilke overvejelser du skal tage, hvis du vil opgradere eller rebrande din visuelle identitet.
Hvad er visuel identitet?
Helt konkret er visuel identitet en visuel fremtoning af dit brand eller virksomhed – det kan omfatte logo, farver, typografi, grafiske elementer, animationer osv.
Det er på denne måde din virksomhed eller brand præsenterer sig visuelt for omverdenen og skaber et indtryk af din virksomhed.
Når du bruger din visuelle identitet på tværs af dine kanaler – skaber du hermed en rød tråd, som også skaber en oplevelse for dine kunder. Det er med til at skabe en genkendelighed for dit brand. Den visuelle identitet er nemmere at forstå og derfor huskes det også nemmere for forbrugeren frem for tekst.
Fordelene ved en stærk visuel identitet:
- Genkendelighed: Dit brand skiller sig ud og bliver let genkendelig i mængden. Det kan også hjælpe dit brand med at differentiere sig fra konkurrenter. Ved konsekvent anvendelse af din visuelle identitet på tværs af dine platforme og kanaler kan du skabe en sammenhængende brandoplevelse. Det er med til at forhindre forvirring blandt forbrugere.
- Følelsesmæssig forbindelse: Når din visuelle identitet har en sammenhæng, hjælper det med at skabe et bånd og en følelsesmæssig forbindelse til dine kunder. Det gør forbrugere og kunder mere tilbøjelige til at blive mere loyal.
- Professionalisme: En gennemtænkt visuel identitet sender et budskab om professionalisme tillid og pålidelighed. Det viser udadtil at din virksomhed eller dit brand er seriøs omkring tjenester, ydelser eller produkter. Det kan opbygge en tillid hos forbrugerne.
- Udvidelse: Når din identitet er stærk og tydelig, kan det let tilpasses til nye produkter, projekter, tjenester eller målgrupper. Det kan give din virksomhed mulighed for at udvide og omstille sig med lethed.
- Langsigtet investering: En veldesignet visuel identitet er en langsigtet investering, der kan fortsætte med at tjene din virksomhed i mange år. Det reducerer behovet for konstante ændringer og tilpasninger til identiteten. Det kan sparer dig både tid og ressourcer.
Opdatering eller oprettelse – vejen fremad
Der sker hele tiden forandringer i vores omverden og online. Virksomheder er i en konstant konkurrence med hinanden omkring brugernes opmærksomhed. Det kan derfor være en fordel at overveje en opgradering af sit brand, eller rebranding, hvis man ønsker at være endnu skarpere på sin kommunikation til forbrugerne. Ved at benyttet sig af dette kan det signalere at I løbende udvikler jer som brand.
Hvis du som virksomhed eller brand overvejer at skabe en ny visuel identitet eller opgradere den nuværende, er der flere vigtige overvejelser der bør tages i betragtning. Her er nogle faktorer du med fordel kan kigge på:
- Målgruppe: Det er vigtigt at forstå din målgruppes præferencer og adfærd. Hvordan ønsker du at engagere dem og påvirke dem. Din visuelle identitet skal stadig appellere til din målgruppe og skabe en forbindelse til dem.
- Værdier og personlighed: Klargør din virksomheds værdier, mission og mål. Hvad er det egentlig du vil afspejle? Og hvordan ønsker du at blive opfattet?
- Konkurrentanalyse: Det kan være en fordel at kigge på dine konkurrenters visuelle identitet. Hvordan vil du differentiere dig fra dem? Hvordan kan din visuelle identitet skabe en position på markedet?
- Design: Vælg et design der afspejler din virksomhed eller brand. Det kan omfatte logo, design, farver, typografi, grafiske elementer, animationer osv. Det kan være en fordel at søge råd hos professionelle designere eller tjekke design guidelines.
Her kan du overveje, hvordan elementerne vil interagere på de forskellige platforme og skabe en sammenhæng mellem disse, så forbrugere kan genkende din visuelle identitet.
- Test: Foretag nogle test i forhold til din visuelle identitet i den interne del af virksomheden. Her kan du teste designs på materialer, platforme og eventuelt foretage justering, så din visuelle identitet bliver så effektiv som muligt.
- Implementering: Overvej, hvordan du kan gennemføre din visuelle identitet i hele organisationen. Det kan være alt fra hjemmeside, de sociale medier til ændringer af fysiske materialer som visitkort eller emballage.