1. Formål og målgruppe:
At definere din hjemmesides formål og identificere din målgruppe er fundamentalt for at skabe en meningsfuld online tilstedeværelse. Det definerer, hvorfor din hjemmeside eksisterer. Det kan både være for at informere, underholde, sælge produkter eller tilbyde tjenester. Ved at forstå formålet kan du skabe indhold, design og funktioner, der passer til dine mål.
At identificere din målgruppe er lige så vigtigt. Hvem er de personer, du ønsker at nå ud til? At forstå deres demografi, interesser, problemer og behov giver mulighed for at tilpasse din hjemmeside til deres forventninger og skabe en meningsfuld oplevelse. Jo større forståelse du får for din målgruppe, desto mere præcist kan du skabe og levere en værdi til dem.
2. Indhold:
Indhold er det, der skaber værdi for besøgende og er dit primære hjerte i din hjemmeside. Godt indhold opfylder de besøgendes behov, besvarer deres spørgsmål og hjælper dem med deres udfordringer. Skab unikt, informativt og engageret indhold, der kan skille sig ud fra mængden og som taler til din målgruppe. Det kan også være en fordel at opbygge en indholdsstruktur med f.eks. kategorier og sider, så det bliver gjort lettere for besøgende at finde relevant information. I sidste ende er det indhold, der opbygger tillid og får besøgende til at vende tilbage.
3. Responsivt design:
I dag bruger folk forskellige enheder som smartphones, tablets og computere til at besøge hjemmesider. Derfor er responsivt design afgørende. Det betyder, at din hjemmeside skal kunne tilpasse sig de forskellige skærmstørrelser og enheder, så indholdet på hjemmesiden forbliver letlæseligt og brugervenligt uanset platform. Det er til stor fordel, hvis du sørger for at hjemmesiden er responsiv, da det er med til at øge forbrugertilfredshed og engagement. Det bidrager og til at forbedre din hjemmesides synlighed i søgeresultaterne, da søgemaskiner prioriterer mobilvenlige sider.
4. Brugervenlighed:
Det handler om at skabe en brugervenlig oplevelse på din hjemmeside. Design din hjemmesides navigation, så det er nemt for besøgende at finde rundt. Brugeren bør intuitiv kunne finde de vigtigste informationer og sektioner som produkter, tjenester, priser og kontaktinformation uden alt for meget besvær og interagere med dit indhold. Inden lanceringen kan det være en fordel at udføre en brugertest for at teste siden og eventuelt løse de potentielle udfordringer, der kunne være.
5. Hastighed:
Optimering af hjemmesidehastighed er en afgørende faktor for brugertilfredshed. En langsom indlæsningstid kan føre til tab af besøgende, da brugere ofte forlader siden inden for de første 3 sekunder, hvis hjemmesiden ikke er færdig med at indlæse. Så det er vigtigt at optimere sidens hastighed for at undgå at miste besøgende. Derudover har hastigheden en indflydelse på din sides placering i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google. Lav en hastighedstest på din hjemmeside, for løbende at se, hvor høj hastigheden er. Du kan kigge på elementer som billeder, plugins og tekst for at optimere hastigheden.
6. SEO (søgemaskine optimering):
Når du opretter din nye hjemmeside, handler SEO om at gøre det nemt for søgemaskiner som Google at finde og vise din side til folk, der søger efter noget relateret til dit indhold eller branche. Det handler om at vælge og analysere de rigtige nøgleord eller sætninger og bruge dem naturligt på din hjemmeside, så folk nemt kan finde dig. Der er også en teknisk del, som består i at gøre din hjemmeside hurtig og brugervenlig både på computer og mobil. Efter lanceringen handler det om at følge med i, hvordan din hjemmeside klarer sig, og hvis det er nødvendigt, at foretage nogle ændringer for at få flere besøgende eller blive set.
Bliv kontaktet